sudi-sudilah tekan button biru nie yer...

Tuesday, February 16, 2016

PENGAJARAN DARI PIAGAM MADINAH





Di sinilah kita boleh melihat peranan dan fungsi Nabi Muhammad sebagai seorang negarawan sekaligus seorang pemimpin negara yang besar dan berkaliber sepanjang sejarah peradaban manusia, disamping posisi beliau selaku seorang Nabi dan Rasul didalam agama. 

Prinsip-prinsip  hak asasi manusia dalam Piagam Madinah adalah: Pertama, berinteraksi secara baik dengan sesame manusia, samaada pemeluk Islam mahupun bukan Islam. Kedua, saling membantu dalam menghadapi musuh.Ketiga,membela mereka yang teraniaya. Keempat, saling menasihati. Dan kelima, menghormati kebebasan beragama. Piagam Madinah merupakan landasan bagi kehidupan masyarakat yang flural di Madinah. Berikut adalah substansi dari Piagam Madinah:

1.      Monotheisme, yaitu mengakui adanya satu tuhan. Prinsip ini terkandung dalam Mukadimah, fasal 22,23 dan 42.
2.      Persatuan dan kesatuan (fasal 1,15,17,25 dan 37). Dalam fasal-fasal ini ditegaskan bahawa seluruh penduduk Madinah adalah satu umat. Hanya satu perlindungan, bila orang Yahudi telah mengakui Piagam ini, bererti mereka juga berhak atas perlindungan keamanan dan kehormatan, selain itu kaum Yahudi dan Muslim bersama sama memikul pembiayaan perang.
3.      Persamaan dan keadilan (fasal 1,12,15,16,19,22,23,24,37 dan 40). fasal-fasal ini mengandungi prinsip bahawa seluruh warga Madinah berstatus sama di muka hukum dan perlu menegakkan hukum beserta keadilan tanpa melihat perbezaan bangsa dan agama.
4.      Kebebasan beragama (fasal 25). Kaum Yahudi bebas menjalankan agama mereka sebagaimana juga umat Islam bebas menjalankan  syariat Islam.
5.      Bela negara (pasal 24,37,38 dan 44). Setiap penduduk Madinah yang mengakui Piagam Madinah mempunyai kewajiban yang sama untuk menjunjung tinggi dan membela Madinah dari serangan musuh baik dari luar mahupun dari dalam.
6.      Pengakuan dan pemuliharaan adat kebiasaan (fasal 2-10).Dalam fasal-fasal ini disebutkan secara berulang bahwa seluruh adat kebiasaan yang baik di kalangan Yahudi harus diakui dan dilestarikan (Eggi Sudjana,2003:89). Selain enam prinsip tersebut Ahmad Sukaradja menambahkan lagi dua prinsip, iaitu:
7.      Ketuanan syari’at (fasal 23 dan fasal 42). Dalam fasal-fasal tersebut, penyelesaian perselisihan ditetapkan menurut ketentuan Allah dan keputusan Nabi Muhammad SAW.

8.      Politik damai dan perlindungan dalaman (fasal 17,36,37,39,40,41 dan fasal 47) dan sikap perdamaian secara luaran ditegaskan pada fasal 45 (Ahmad Sukardja, 2012 : 114).

6 comments: